نوآوری باز و تجربیات بین المللی

توسط Rasad
12

با بررسی تاریخچه رشد بنگاه­ های بزرگ بین­ المللی همچون زیمنس، سامسونگ، جنرال الکتریک و غیره، آنچه که به آسانی قابل مشاهده است، تنوع گسترده و به ظاهر  بی  ­ارتباط کسب و کارهای این شرکت ­ها است. چه عاملی سبب شده است شرکتی مانند Simense در حوزه‌های متنوعی چون قدرت، اتوماسیون، كنترل، اطلاعات و ارتباطات، نیروگاه، پزشكی، حمل ونقل و خدمات فعالیت نماید؟

ورود Samsung  در کسب و کارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات، کشتی­سازی، صنایع ساختمانی، صنایع شیمیایی، صنایع تفریحی (مانند شهربازی)، خدمات بیمه­ای، خدمات درمانی و سلامت چه توجیحی دارد؟ همین شرایط را در شرکت GE با ورود به صنایعی چون تولید توربین، تولید کامپیوتر، صنایع هوایی، رسانه­های گروهی، و حتی سلاح مشاهده می­کنیم.

در ادبیات مدیریت نوآوری، عامل اصلی در گسترش کسب و کارهای بین­المللی، Core Competency یا همان قابلیت­های محوری ست؛ قابلیت­هایی چون توانایی تامین مالی، توانایی مدیریت پروژه، ، توانایی ساخت و تولید، توانایی بازاریابی، توانایی سبدگردانی و مدیریت کسب و کار. شرکت­هایی که چنین قابلیت­هایی را درونی می­سازند، دیگر به­کارگیری آن­­ها در صنایع مختلف را چالش بزرگی نمی­بینند.

موضوع اصلی در این شرکت­های بزرگ، «فرصت برای نوآوری» است؛ اینکه در کجا چه فرصتی آثار و منافع بیشتری به همراه دارد؛ موضوعی که در دو دهه اخیر و با رواج رویکردهای جدید نوآوری باز (Open Innovation) رونق بیشتری یافته و به تبع آن، ابزارهای جدیدی نیز به کار گرفته می­شود.

با گذشته چند دهه از رواج رویکرد نوآوری باز، تنوع زیادی در این ابزارها مشاهده می­شود؛ ابزارهایی که هریک مبتنی بر اهداف و استراتژی­های متفاوتی توسعه یافته­اند و امروزه به­طور گسترده مورد استفاده قرار می­گیرند. در نمودار زیر یک طبقه­بندی از انواع سازمان­های شتابدهنده و حمایت­کننده از توسعه فناوری و کارآفرینی مشاهده می­شود. این طبقه­بندی حاصل مطالعات گسترده­ای ست که توسط پیشنهاد دهنده این طرح انجام پذیرفته است.

در شرکت­های بزرگ بین­المللی همچون زیمنس و GE، عمدتا مدل Corporate Accelerator مورد نظر است؛ الگویی که به­دنبال دسترسی به منابع تحقیق و توسعه یا بسترهای تجاری­سازی، خارجی از شرکت است. باید توجه داشت در این مدل نیز بسته به ماموریت هر یک از شرکت­ها، شاهد استراتژی­های متفاوتی نیز هستیم.

مرکزی شتابدهی فناوری زیمنس، با عنوان Simense Technology Accelerator (STA) با شعار «تبدیل نوآوری به کسب و کار (Turning Innovation to Business)» استراتژی خود را اینگونه تعریف کرده است:

«زیمنس سالانه میلیاردها یورو در تحقیق و توسعه هزینه کرده و مستمرا فناوری­های جدید نوآورانه­ای را توسعه می­دهد. گاه این نوآوری­ها فرصت­های به­کارگیری در بیرون از کسب و کار محوری زیمنس دارند و گاه این نوآوری­ها اساسا قابل استفاده در محصولات زینمس نیستند.

اما به هر صورت این نوآوری­ها باید برای زیمنس ارزش بیافرینند. شتابدهنده فناوری زینمس، این فناوری­های نوآورانه را به کسب و کارهای جدیدی تبدیل می­نماید؛ یا در قالب شرکت­های استارتاپی یا در قالب حق لیسانس»

مرکز شتابدهی شرکت جنرال الکتریک، با عنوان GE Accelerator، با شعار «نوآوری باز در GE؛ مسیرهای متنوع به سوی آثار بزرگ»، ماموریت خود را اینگونه تبیین می­نماید:

«برنامه شتابدهی GE (در سنگاپور) یک فراخوان است برای همکاری با واحدهای کسب و کار GE؛ برای مشارکت با استارتاپ­های تکنولوژی­محور و توسعه مشترک و ایجاد راه­کارهای نوآورانه برای شرکت GE و مشتریانش.

این برنامه تلاش دارد از طریق ترکیب منابع فنی و تجاری GE با کارآفرینان فناوری­محور بین حوزه­ای چابک،  یک اکوسیستم نوآوری در جهت حل مشکلات صنایع مختلف پدید آورد»

یک نظر اضافه کنید