بیزینس مدل کانواس

توسط Rasad
11

بیزینس مدل کانواس (Canvas Business Model)

یا به عبارت بهتر، بوم مدل کسب و کار ابزاری مدیریتی است که به توصیف و طبقه ­بندی اجزاء مختلف یک کسب و کار می­ پردازد و صاحبان آن را در طراحی دقیق و صف­آرایی منابع مختلف کمک می­ نماید.

بوم کسب و کار شامل 9 بخش به شرح زیر می­ باشد:

  • بخش مشتریان: مجموعه‌های مختلف مشتریان می ‌توانند بر اساس خواسته‌ها و ویژگی‌های مختلف بخش‌بندی شوند. این بخش ­بندی بر این اساس انجام می­شود که گروه­های مختلف مشتریان چه کسانی هستند؟ به چه چیزی فکر می‌کنند؟ چه چیزی را می‌بینند؟ و چه احساسی دارند؟
  • ارزش پیشنهادی: سوال مهمی که در این بخش به آن پرداخته می­شود این است که به هر بخش از مشتریان چه ارزشی (مجموعه‌ای از محصولات و خدمات) را ارایه می‌کنیم و چرا کسب و کار ما برای مشتریان جذاب است. آیا منافع مالی در میان است؟ بازارشان گسترده­تر می ­شود؟ زیرساخت هایی در اختیارشان قرار می­ گیرد؟
  • فعالیت‌های اصلی: شامل لیستی از مهم­ترین فعالیت‌هایی که برای تحقق ارزش پیشنهای و صفآرایی بهینه منابع باید انجام شود، احصاء می­ گردد.
  • کانال­ های تعاملی: ارزش پیشنهادی را از طریق چه بسترهایی به مشتریان می ­رسانیم؟ یک اپلیکیشن یا وب­سایت یا فروشگاه بستر تعامل است یا حقوق تعریف شده در قالب یک قرارداد، مانند سهم طرفین از یک پروژه الگوی همکاری با مشتریان و شرکا می ­باشد؟
  • ارتباط با مشتریان: شکل­های مختلف ارتباط با مشتریان در جذب مشتریان جدید، جهت حفظ رضایت مشتریان فعلی، اعتمادسازی و ایجاد سرمایه اجتماعی.
  • جریان درآمدی: چگونه از هر بخش از مشتریان درآمد کسب می‌شود؟ تعیین روش­های مختلف ایجاد جریان درآمدی اعم از فروش کالا، درآمد از قرارداد، سود سهام و غیره پاسخ به این سوال است.
  • ساختار هزینه‌ها: پاسخ به این سوال که عملیاتی کردن مدل‌ کسب و کار چه هزینه‌هایی در بر دارد؟
  • منابع اصلی: منابعی که برای خلق ارزش برای مشتری مورد نیاز هستند؛ اعم از انسانی، مالی، معنوی و …
  • شرکای کلیدی: تحقق ماموریت، مستلزم همکاری چه شرکایی می­ باشد؟

یک نظر اضافه کنید