خدمات

 

۱- ارزیابی

 

با تصویب قانون «حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات» در سال ۱۳۸۹، موضوع شناسایی و تشخیص شرکت‌های دانش‌بنیان به معاونت علمی و فناوری ریاست¬جمهوری سپرده شد. بدین منظور ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان، در مرحله اول از طریق کارگزاران دولتی و در مرحله بعد از طریق کارگزاران منطقه‌ای صورت پذیرفت اما با بررسی نتایج عملکردی این کارگزاران، از سال ۱۳۹۳ تصمیم بر آن شد که این کار به کارگزاران خصوصی واگذار شود. در این راستا شرکت راهبر سیستم دانش از سال ۱۳۹۴ به عنوان کارگزار رسمی کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت¬ها و موسسات دانش‌بنیان، همکاری خود را با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز کرده است. این کارگزاری با به کارگیری چهار تن از نیروهای متخصص خود به عنوان سرارزیابان رسمی کارگروه ارزیابی، در سه حوزه مواد و تجهیزات، نفت و گاز، و مواد شیمیایی و پلیمری پیشرفته به انجام خدمات ارزیابی می پردازد. بخشی از اقدامات انجام شده در این راستا عبارتنداز:
• بازدید و ارزیابی موفق بیش از ۴۰۰ شرکت
• همکاری مستمر در نگارش و اصلاح آیین نامه ارزیابی شرکت های دانش بنیان
• کسب مجوز بازدید از شرکت های با فروش بیش از ۵ میلیارد تومان
• فعالیت به عنوان کارگزاری تخصصی حوزه تجهیزات صنعت نفت و گاز و حوزه مواد و تجهیزات
• انتخاب به عنوان کارگزاری آموزش کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت¬ها و موسسات دانش‌بنیان

 

 

۲- مستندسازی

 

الگوسازی از تجارب موفق، یکی از ملزومات پیشرفت کشور است. از این رو واحد «مستندسازی الگوی پیشرفت» با مأموریت الگونگاری پیشرفت فناوری در کشور، اقدام به تدوین تجربیات الگوهای موفق تجاری‏سازی محصولات فناورانه حوزه نانو نموده است. رويكرد و روش نوين اين مستندسازي‏ها، تلفيقي است از «رويكرد‌هاي سياست‌گذاري، مديريتي و فني» با تاكيد بر «جريان‌هاي حل مسئله و روايت‌گري» است؛ رویکردی که در عین تدوین روایتی جذاب و خواندنی و قابل ارائه برای عموم و متخصصان، با عینک سیاستگذاری نوآوری، زوایا و فرازونشیب‏های تجربه‏ی توسعه صنعتی ایران را بیان کرده و به چالش‏های پیش آمده در این مسیر و نحوه‏ی مواجهه‏ی دست‏اندرکاران آن می‏پردازد. در نتیجه، ماحصل این کار، قابل ارائه به طیفی از مخاطبان اعم از سياستگذاران و مديران كلان كشور، جامعه نخبگان و پژوهشگران، صاحبان و فعالان شرکتهای صنعتی و دانش‏بنیان و عموم افراد علاقمند می‏باشد.
در این زمنیه تاکنون، کتاب «داستان نانوتافته» در زمینه تدوین تجربه تجاری‏سازی فیلتر نانوالیاف و «روایت بی¬صدا» در زمینه تدوین تجاری-سازی نانوپلیمرهای مورد استفاده در لوله‏های عایق صدا منتشر شده است و مستندسازی تجاری‏سازی «نانوداروی سیناداکسوزوم» و «نانوکویتاسیون با کاربرد آرسنیک‏زدایی از آب» در دست تدوین می‏باشد.

 

 

 

۳- فن بازار

 

فن‌بازار به معنای بازار فناوری، محلی برای مبادلات فناوری است. در واقع فن‌بازار یك بنگاه معاملات فناوری است كه با ایفای نقش واسطه اطلاعاتی و حقوقی، وظیفه نزدیك كردن طرف‌های «عرضه» و «تقاضا» در حوزه فناوری و محصولات پیشرفته را بر عهده دارد. شناسایی و ارائه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری، جلب سرمایه‌گذاران، تسهیل روند تجاری‌سازی دانش‌فنی و سایر فعالیت‌های حرفه‌ای كه منجر به «توسعه بازار فناوری» می‌شود از جمله نقش‌های اساسی فن‌بازارها است.
در راستای ایجاد ارتباط میان تولید کنندگان داخلی، صنعتگران، نوآوران، فن آفرینان و صاحبان صنایع و ایجاد فضای رقابت و توسعه نوآوری در صنعت گاز، شرکت راهبر سیستم دانش، از سوی فن بازار ملی ایران و شرکت ملی گاز ایران به عنوان نخستین کارگزار ملی فن بازار گاز انتخاب و از بهار ۹۷ به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرده است.

 

 

۴-ارزشگذاری ( فناوری و استارت آپ)

 

ارزش‌گذاری به معنای تعیین ارزش ذاتی یک شرکت، سهام یا طرح اقتصادی با استفاده از روش‌های علمی است. برای ارزش‌گذاری شرکت‌ها از روش‌هایی مانند روش‌های درآمدی مبتنی بر تنزیل جریان منافع آینده‌ی فعالیت به زمان حال (تنزیل جریان نقد آزاد شرکت یا سهام، تنزیل سود تقسیمی و …)، روش‌های مبتنی بر دارایی و ارزش‌گذاری نسبی استفاده می‌کنند. در فرآیند ارزش‌گذاری مواردی مانند ساختار سرمایه‌ی شرکت، دارایی‌های نامشهود (حق ثبت اختراع و برند)، نحوه‌ی مدیریت شرکت، دورنمای شرایط اقتصادی آینده و دورنمای درآمد آتی شرکت مورد توجه قرار می‌گیرد.
موضوع مهم در ارزش‌گذاری، پارامترهاي قضاوتي هستند. ارزش¬گذاري به خودی خود یک اقدام فنی و نظری محسوب می‌شود که به برآورد ارزش یک دارایی می‌انجامد. اما غالبا برآورد ارزش متاثر از پارامترهايي مي‌باشد كه يا با عدم قطعيت مواجه‌اند (كه محاسبه آن از طريق شهود مديريتي يا قضاوت‌هاي كيفي انجام مي‌پذيرد) و يا وابسته به تصميمات و برنامه‌هاي صاحب فناوري هستند. اين عدم قطعيت در مشاركت‌هاي توسعه تكنولوژي گاه موضوع ارزش‌گذاري را از فضای فنی و نظری خارج نموده و به موضوعی اختلافی و چانه‌زني طرفين مشارکت تبدیل می‌نمايد. اين پارامترها بعضا از دید هر یک از طرفین مشارکت تفاوت نموده و ممکن است هر یک از آن‌ها، شيوه‌ها (مانند درآمد محور، هزينه‌محور و …) و يا پارامترهايي (مانند حجم بازار، نرخ تنزيل، …) را پيشنهاد كنند که منافع طرفين مشاركت را جابه‌جا نمايد.
وجود پیچیدگی¬هایی از این دست سبب شده است که شناخت و استفاده¬ی از شرکت¬های با تجربه و توانمند در این زمینه، از جمله¬ی دغدغه-های اصلی صنعتگران و صاحبان ایده به شمار آید. در راستای پاسخ به این نیاز و دغدغه، شرکت راهبر سیستم دانش با استفاده از نیروهای متخصص و توانمند و تکیه بر دانش و تجربه خود، در این عرصه ورود کرده و توانسته است که در مدت زمان کوتاه جایگاه مناسبی را در ارائه این خدمت پیدا نماید .